مثلث

مثلث

زندگی سه ضلعی
مثلث

مثلث

زندگی سه ضلعی

نکته ی اصلی

از نقشه ی توزیع چند همسری که تو پست قبلی اومده چه برداشتی دارید؟
نظرات 4 + ارسال نظر
ساراس پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 ساعت 07:18

جالبه در این نقشه میبینیم نام کشورهای مسلمان رو که در اونها چند همسری غیر قانونیه
و این نشون میده که این موضوع کاملاً و صد در صد مربوط به اسلام نیست

آفرین سارا به نکته ی خوبی اشاره کردی. واقعاً هم همین طوره.

کتی چهارشنبه 20 شهریور 1392 ساعت 13:18

مرسی.من چندتا مدل دیگه از این رو دیدم.جالب بود.من فکر کردم منظور از عرف یعنی رایج.امیدوارم همونجور که من فکر میکنم باشه و هنوز تو ایران رایج نباشه.

در بعضی از نقاط ایران که عرفه. مثلاً بین اقوامی مثل بلوچ ها و عرب ها. فکر می کنم یک جایی خوندم که 70% خانواده های بلوچ چند همسری هستن. البته الان مطمئن نیستم که درست یادم مونده باشه و اون مقاله رو هم پیدا نمی کنم. اما یادمه که رقمش به طرز حیرت انگیزی بالا بود. اینکه چند همسری بین این اقوام عرف هست به این دلیله که تعریفشون از روابط زن و مرد این اجازه رو میده. تربیت فرزندانشون جوریه که چه دختر و چه پسر کمابیش این وضعیت رو می پذیرن.
اما الان یک شکل خاصی از چند همسری در ایران داره رواج پیدا می کنه که با عرف سابق نمی خونه و مدل متفاوتی است. زنانی به عنوان همسر دوم ازدواج می کنند که استقلال مالی دارند، همه ی حقوق قانونی رو می خوان و توقع زیادی هم از همسرشون دارن. این وضعیت به نظر من بی سابقه/کم سابقه است و مردانی زن دوم اختیار می کنن که ظاهراً اصلاً سنتی هم فکر نمی کنند و بعضا زندگی های عاشقانه ای با همسرانشون داشتن. این وضعیته که برای بسیاری از دوستان نگران کننده شده و این جنبش اینترنتی علیه چند همسری هم بیش تر محصول نگرانی از اینه که چند همسری در خانواده های مدرن تبدیل به عرف بشه.

کتی سه‌شنبه 19 شهریور 1392 ساعت 10:08

یک سوال دارم.یعنی حتی در عربستان هم این موضوع عرف نیست؟؟چیزی که من خلافش رو فکر میکردم

سلام کتی جان
چرا عرفه. البته این تفکیک رو من بر حسب منبعی که دیدم انجام دادم. به طور معمول- اما نه همیشه- قانون بر اساس عرف تنظیم میشه. بنابراین کشورهایی که با رنگ قرمز مشخص شدن کشورهایی هستند که چند همسری به صورت عرفی در اون ها رواج داره اما قانون اون رو رسمی نکرده.
پس انتظار میره در کشورهایی که چند همسری قانونیه، در عرف هم پذیرفته شده باشه.
البته باید گفت که عرف با تغییرات فرهنگی تغییر می کنه. بنابراین ممکنه قانونی که زمانی با عرف هماهنگ بوده از زمانی به بعد دیگه هماهنگ نباشه. پس قانون می مونه و عرف از بین میره.
این رو هم بگم که این وضعیت درباره ی ایران هم صادقه...حتی در حکومت قبلی که اونقدرها نسبت به قوانین دینی پایبندی وجود نداشت به خاطر عرف بودن چند همسری هیچ قانونی علیه این سنت تصویب نشد و فقط قانون گذاشتن که زن اول باید رضایت داشته باشه.

ملاحت سه‌شنبه 19 شهریور 1392 ساعت 08:53 http://1349814.persianblog.ir/

اول. وقتی نقشه رو دیدم چندین چیز یادم اومدکه پاره ای از تاریخ و پاره ای از اونها از دیگر منابع بدست اومده..
اول نقش بسیار پرررنگ عرف و قانون در مجاز شمری چند همسریه..موردی که روابط مثلثی به تبع اون جواز حیات و بقا در جامعه انسانی پیدا میکنن
دوم کاهش این امر از گذشته تا بحال در کشور های اروپایی و جوامع توسعه یافته است..زیرا در این کشور ها اگرچه در گذشته هم چند همسری مجاز نبوده و فرزندان این نوع ازدواج مشروع و دارای حقوق قانونی شمرده نمیشدن..اما افراد متمول جامعه روابط خارج از کانون خانواده رو از حقوق اجتماعی و احساسی خودشون میشمردن.امری که الان هم در اون کشور ها پذیرفته نیست.( ادامه داره)

ملاحت جان
فکر می کنم تاریخ چند همسری و روابط مثلثی خیلی پیچ در پیچ باشه. اما عرف از قانون مهم تره حتی در این روزگاری که خیلی راحت تر میشه مردم رو تحت تاثیر قرار داد و قانون گذاران به دستگاه های تبلیغاتی خوبی مجهز هستن. اگر چیزی زمینه ی عرفی داشته باشه حتی وقتی قانونی علیهش وضع میشه باز هم ادامه پیدا می کنه. مثل ختنه ی دخترها که حتی در ایران هم هست.
ولی یک نکته ی مهم رو هم نباید از یاد ببریم که روابط مثلثی در کشورهایی که قانون چند همسری رو منع کرده هم وجود دارند. فکر می کنم کم هم نیست...
درباره ی افراد متول هم به نکته ی خوبی اشاره کردی. من هر وقت رمانهای فرانسوی قرن نوزدهم رو می خونم از درجه ی پذیرش اجتماعی برای این جور روابط که مثلثی چه عرض کنم مربعی هستند حیرت می کنم. حتی به نظر میرسه وارد شدن یه پسر جوان به رابطه با یک زن شوهر دار نوعی افتخار محسوب میشده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد